Akumulatory samochodowe – sposób działania, rodzaje

Akumulator to jeden z najważniejszych elementów samochodu, który zapewnia energię obwodom elektrycznym, co z kolei odpowiada za działanie cewki zapłonowej i rozrusznika, a to pozwala na odpalenie silnika poprzez przekręcenie kluczyków w stacyjce. Jak działa akumulator, jak o niego dbać i kiedy wymienić?

Jak działa akumulator?

Akumulator to urządzenie zbudowane z oddzielnych ogniw: pierwotnych, które są nieładowalne oraz wtórnych, które można ładować. Ogniwa są ze sobą połączone, a każde z nich zbudowane jest z płyt dodatnich, a więc katod zawierających dwutlenek ołowiu oraz ujemnych, czyli anod zawierających ołów. Elektrolitem jest natomiast roztwór kwasu siarkowego i wody. Gdy płytki zanurzą się w roztworze, to dochodzi do reakcji chemicznych, w wyniku których produkowana jest energia, która jest akumulowana i oddawana przez ogniwa wtórne.

Akumulatory samochodowe – rodzaje

Pierwszy podział akumulatorów to podział na: bezobsługowe, które zawierają szczelną budowę i nie wymagają uzupełniania wody oraz obsługowe, które muszą być stale kontrolowane w celu uzupełnienia wody czy konserwacji zwartego w nich elektrolitu.

Innym podziałem, który wskazuje przeznaczenie akumulatora, są rodzaje ogniw i elektrolitów zawartych w akumulatorze. Zgodnie z tym wyróżniamy akumulatory:

– niklowo-kadmowe, w których ogniwo dodatnie wykonane jest z niklu, ujemne z kadmu, a elektrolitem jest wodorotlenek potasu. Cechuje je długa żywotność i relatywnie szybie ładowanie;

– niklowo-wodorkowe, w których ogniwo wykonane jest z niklu, ujemne stanowi stop metali, a elektrolitem jest wodorotlenek potasu. Cechuje je duża pojemność i stosunkowo krótka żywotność;

– żelowe, w których elektrolit jest w formie żelu. Cechuje je duża pojemność i odporność na nadmierne rozładowywanie;

– AGM, w których elektrolitem jest włókno stałe. Cechuje je stosunkowo duża pojemność, mimo małych rozmiarów;

– litowo-jonowe, w których ogniwo dodatnie stanowi lit, ujemne węgiel porowaty, natomiast elektrolitem są sole litowe. Akumulatory tego typu cechuje bardzo duża pojemność, a minusem jest generowanie bardzo dużej ilości ciepła.

Akumulator samochodowy – jak dbać?

Przede wszystkim warto dbać o czystość akumulatora, a więc czyścić go, najlepiej z wykorzystaniem drobnoziarnistego papieru ściernego, a następnie zabezpieczać wazeliną techniczną.

Najważniejszym czynnikiem jest jednak odpowiednie eksploatowanie akumulatora zimą. W tym okresie powinniśmy unikać wysokiego zużycia prądu podczas krótkich tras, tak więc powinniśmy, o ile to możliwe, zrezygnować z funkcji takich jak podgrzewanie foteli, czy nadmierne słuchanie radia. Oczywiście w przypadku dłuższych tras możemy sobie pozwolić na większe zużycie prądu, jednak w przypadku krótkiej trasy do sklepu, akumulator nawet nie zdąży się naładować i uzupełnić braków, które mogły powstać w wyniku przebywania w niskich temperaturach.

Redakcja marketnatura.pl