Współczesne samochody zawierają czujniki kontrolujące niemal każdy proces, który w nich zachodzi, a im wyższa klasa samochodu, tym jest ich więcej. Oczywiście nie ma w tym nic złego, bo to właśnie dzięki czujnikom mechanik jest w stanie szybko i skuteczne zdiagnozować problem i przejść do naprawy, a nawet podczas jazdy pokazują nam wiele przydatnych informacji na desce rozdzielczej.
Czujniki w samochodzie – ciśnienie
Jedynymi z najważniejszych czujników są te związane z wytworzonym ciśnieniem, które kontrolują, jak duży jest nacisk płynów lub powietrza na konkretne elementy samochodu. W samochodzie znajdziemy między innymi czujnik: podciśnienia, oleju czy paliwa.
Czujnik podciśnienia mierzy ciśnienie w przepustnicy i daje nam znać w sytuacji, kiedy silnik jest niesprawny, a towarzyszy temu zwykle faktyczne przerywanie pracy silnika, tracenie mocy czy dławienie. W takiej sytuacji powinniśmy niezwłocznie udać się do mechanika.
Czujnik oleju mierzy przede wszystkim siłę, z jaką olej oddziałuje na części samochodu. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbyt duże ciśnienie może spowodować trwałą usterkę silnika, a zbyt małe może oznaczać, że do silnika dostaje się za mało oleju, w wyniku czego może się zatrzeć.
Natomiast czujnik paliwa monitoruje, ile paliwa dostaje się do komory spalania, a gdy jest go za dużo, to informuje nas za pomocą specjalnej diody, ponieważ taka sytuacja, poza spalaniem niepotrzebnie dużej ilości paliwa, dławi samochód i w dłuższej perspektywie może nieść za sobą poważne problemy.
Czujniki położenia i poziomu
Poza ciśnieniem bardzo ważny jest pomiar położenia i poziomu, a więc kontrolowanie odpowiedniego poziomu oleju, czy ilości paliwa w baku. To właśnie dzięki temu otrzymujemy powszechnie znaną żółtą diodę, gdy paliwa w baku zaczyna brakować wraz z dokładną informacją, ile kilometrów powinniśmy przejechać z obecnym stanem paliwa. Czujniki wpływają również na położenie i pracę wielu innych podzespołów obecnych w samochodzie.
Czujniki kontrolujące temperaturę
Kontrola temperatury w samochodzie to nie tylko pomiar realnej temperatury, która panuje na zewnątrz czy wewnątrz samochodu, a pomiary i kontrola nagrzewania się silnika czy przeróżnych substancji w samochodzie. Czujniki tego typu mają ostrzegać nas przed zagotowaniem się płynów obecnych w samochodzie czy zbyt wysokiej temperatury silnika, po której koniecznie należy zatrzymać pojazd, a jeśli uda się odpalić go ponownie z normalną temperaturą, to udać się do mechanika, ponieważ przegrzewanie silnika może być zwiastunem poważnych problemów.
Na samym końcu mamy jeszcze pozostałe, obecne na desce rozdzielczej, czujniki, takie jak chociażby czujnik prędkości, który informuje nas o prędkości, z którą porusza się pojazd, czy czujnik spalania, który stale, w czasie rzeczywistym szacuje spalanie i podaje informacje, ile kilometrów będziemy w stanie przejechać na danym baku.