Akumulator to jeden z najważniejszych elementów samochodu, który zapewnia energię obwodom elektrycznym, co z kolei odpowiada za działanie cewki zapłonowej i rozrusznika, a to pozwala na odpalenie silnika poprzez przekręcenie kluczyków w stacyjce. Jak działa akumulator, jak o niego dbać i kiedy wymienić?
Jak działa akumulator?
Akumulator to urządzenie zbudowane z oddzielnych ogniw: pierwotnych, które są nieładowalne oraz wtórnych, które można ładować. Ogniwa są ze sobą połączone, a każde z nich zbudowane jest z płyt dodatnich, a więc katod zawierających dwutlenek ołowiu oraz ujemnych, czyli anod zawierających ołów. Elektrolitem jest natomiast roztwór kwasu siarkowego i wody. Gdy płytki zanurzą się w roztworze, to dochodzi do reakcji chemicznych, w wyniku których produkowana jest energia, która jest akumulowana i oddawana przez ogniwa wtórne.
Akumulatory samochodowe – rodzaje
Pierwszy podział akumulatorów to podział na: bezobsługowe, które zawierają szczelną budowę i nie wymagają uzupełniania wody oraz obsługowe, które muszą być stale kontrolowane w celu uzupełnienia wody czy konserwacji zwartego w nich elektrolitu.
Innym podziałem, który wskazuje przeznaczenie akumulatora, są rodzaje ogniw i elektrolitów zawartych w akumulatorze. Zgodnie z tym wyróżniamy akumulatory:
– niklowo-kadmowe, w których ogniwo dodatnie wykonane jest z niklu, ujemne z kadmu, a elektrolitem jest wodorotlenek potasu. Cechuje je długa żywotność i relatywnie szybie ładowanie;
– niklowo-wodorkowe, w których ogniwo wykonane jest z niklu, ujemne stanowi stop metali, a elektrolitem jest wodorotlenek potasu. Cechuje je duża pojemność i stosunkowo krótka żywotność;
– żelowe, w których elektrolit jest w formie żelu. Cechuje je duża pojemność i odporność na nadmierne rozładowywanie;
– AGM, w których elektrolitem jest włókno stałe. Cechuje je stosunkowo duża pojemność, mimo małych rozmiarów;
– litowo-jonowe, w których ogniwo dodatnie stanowi lit, ujemne węgiel porowaty, natomiast elektrolitem są sole litowe. Akumulatory tego typu cechuje bardzo duża pojemność, a minusem jest generowanie bardzo dużej ilości ciepła.
Akumulator samochodowy – jak dbać?
Przede wszystkim warto dbać o czystość akumulatora, a więc czyścić go, najlepiej z wykorzystaniem drobnoziarnistego papieru ściernego, a następnie zabezpieczać wazeliną techniczną.
Najważniejszym czynnikiem jest jednak odpowiednie eksploatowanie akumulatora zimą. W tym okresie powinniśmy unikać wysokiego zużycia prądu podczas krótkich tras, tak więc powinniśmy, o ile to możliwe, zrezygnować z funkcji takich jak podgrzewanie foteli, czy nadmierne słuchanie radia. Oczywiście w przypadku dłuższych tras możemy sobie pozwolić na większe zużycie prądu, jednak w przypadku krótkiej trasy do sklepu, akumulator nawet nie zdąży się naładować i uzupełnić braków, które mogły powstać w wyniku przebywania w niskich temperaturach.