Dla wielu osób praca stanowi część dziennego rytuału, który jest zarazem obowiązkiem, jak i spełnieniem własnych pasji czy zainteresowań. Pracownicy ci z chęcią i pełnym zaangażowaniem wykonują swoje zadania, jak również motywują się do realizacji dalszych założeń. Istnieje jednak grupa ludzi, którzy swoją profesję traktują nieco mniej entuzjastycznie, a wiele czynników wpływa na obniżenie produktywności, a wręcz wyczerpanie zawodowe. Kiedy zmienić pracę? Jak tego dokonać?
Kiedy zmienić pracę?
Zmiana pracy może pozytywnie wpłynąć zarówno na samego pracownika, jak i zatrudniającą go firmę. Niezadowolony, sfrustrowany oraz znudzony wykonawca nie będzie produktywny, a co za tym idzie przydatny. Ze strony pracownika może dojść do wielu zaburzeń psychicznych i stanów nerwowych, które wypłyną na jego zdrowie i samopoczucie. Dlatego też w pewnym momencie każdy pracownik powinien zastanowić się nad sensem pracy w danym miejscu. Jakie czynniki mogą wymusić tego rodzaju decyzję? Kiedy zmienić pracę? Oto kilka czynników, które mogą być bodźcem do pewnych zmian:
– problem ze wstaniem i zebraniem się do pracy – może wydawać się nieco dziwną przeszkodą – bo kto lubi wstawać rano i wykonywać pewnie obowiązki? Jednak ludzie, którzy lubią i szanują swoje zajęcie dużo chętniej się go podejmują, niezależnie od pory czy czasu pracy.
– brak motywacji do działania, znudzenie – taki stan powoduje dłużenie się czasu spędzonego w pracy, wykonywanie zadań z przymusu, a co za tym idzie mniej dokładnie. Zajęcie te stają się wtedy wyczerpujące i męczące zarówno psychicznie i fizycznie.
– brak możliwości rozwojowych – pracownicy wiedząc, że nic ich już nowego nie spotka w pracy, często tracą motywację i zainteresowanie. Każdej zatrudnionej osobie zależy na własnym rozwoju i pięciu się w górę w swej karierze zawodowej.
– narastający stres – ciągłe zdenerwowanie i strach mogą powodować wiele szkód zarówno w psychice, sferze emocjonalnej, jak i fizycznej pracownika. Problem ten często spowodowany jest atmosferą, nadmiernym temperamentem szefa czy zbyt wygórowanymi oczekiwaniami.
– nieodpowiednia atmosfera, irytacja innymi pracownikami – otaczające pracowników środowisko może skutecznie utrudnić pracę oraz spowodować wiele nieprzyjemnych i stresujących sytuacji.
– niezadowalające zarobki, brak premii czy docenienia wysiłku pracownika,
– brak rozwoju całej firmy, pogorszenie sytuacji samego przedsiębiorstwa, itp.
Jak bez stresu zmienić pracę?
Gdy decyzja o zmianie pracy została już podjęta, nadeszła pora na realizację tego działania. Jednak, jak wiadomo zazwyczaj jest to bardzo stresujący oraz niepewny czas. By tego uniknąć warto wcześniej przygotować sie na nadejście tej chwili. Przed ostatecznym krokiem warto zatem: uregulować wszystkie niejasne sprawy w obecnej firmie, poszukać odpowiedniej oferty pracy u innego pracodawcy przed odejściem, nie rozpowiadać nikomu o swoich przyszłych planach, stale utrzymywać dobre relacje z szefostwem – nie palić za sobą mostów, dopracować swoje CV, jak również czuć wsparcie ze strony swoich bliskich.